Activitats realitzades

El passat dia 28 de juny , Dimecres a les 20:30 del vespre, Organitzat per l' Ajuntament de Tarragona i l'Associació “Setge de Tarragona 1811”, amb la col·laboració de l'Associació “Projecte Tarragona 1800” i AAVV de l'Oliva va tindré lloc l'Ofrena floral de les Entitats i Institucions Tarragonines davant el monument als herois, a la Rambla. Tot seguit va tindré lloc la timbalada popular fins al pla de la Seu. A les escales es van dipositar les espelmes, i es va fer una ofrena floral sota la placa que commemora els fets i tot seguit el Toc de difunts dels campaners de la Catedral. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

4a Conferencia 2017 (22/06/2017)

3a Conferencia 2017 (15/06/2017)

2a Conferencia 2017 (08/06/2017)

1a Conferencia 2017

El passat dia 29 de maig , dilluns. A les 19:30 horesdel vespre, va tenir lloc l'Ofrena floral conjunta de l'Associació i l'AAVV de la Oliva als defensors del Fortí i que es va fer a la plaça de l'Oliva. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

II JORNADES DE DIVULGACIÓ HISTÒRICA DE LA TARRAGONA DE 1800".

El passat 23 de novembre es va fer una visita guiada al Fort de l'Oliva amb la participació de 22 persones.

Abans de començar la visita se'ls lliurà un pla del fort il·lustrat amb els carrers per on es fa el recorregut, d'aquesta manera el visitant participa i veu en tot moment en quina part del fort està .

En acabar l'Associació de Veïns de l'Oliva va oferir un aperitiu als assistents.

Fotos de: Pere Manuel Llorens

Inauguració del monument al general Contreras Lillo (Toledo) el passat 7 de setembre de 2013.

El passat dissabte 17 d'agost. A les 19.30 hores al Pont del Diable va tindré lloc l'Acte d'Inaguració de la creu restaurada del cementiri francès al Mas dels Arcs.

El passat dimecres 14 d’agost. A les 19,30 h. Sala d’actes de la Confraria de Sant Magí, va tindré lloc la
Conferència: “EL DESEMBARCAMENT DE TARRAGONA DEL 1813, UN FRACÀS BRITÀNIC”, a càrrec de Josep Maria Rota i Aleu
Organitza: Confraria de Sant Magí. Associació Setge de Tarragona 1811

Fotografies del Dissabte 10 d'agost del procés de restauració de la Creu FuneràriaCommemorativa del de les víctimes de la Guerra del Francés de 1811 al Mas dels Arcs (Parc del Pont del Diable de Tarragona). La Anna Valls i la seva col·laboradora Marina són les responsables de la restauració.

El passat divendres 9 d’agost. A les 19,30 h. Sala d’actes de la Confraria de Sant Magí, va tindré lloc la conferència: “ LA MARXA DELS FRANCESOS, EL RETORN DEL EXILIATS I ELS NOUS TARRAGONINS”, a càrrec de Salvador J. Rovira i Gómez.
Organitza: Confraria de Sant Magí. Associació Setge de Tarragona 1811.

El passat Divendres 2 d’agost. A les 20,00 h. Al pati de la Diputació, es va iInaugurar la exposició: “ SAN MAGÍ I LA FI DE LA GUERRA DEL FRANCÈS A TARRAGONA. La marxa del francesos i la voladura de les fortificacions. 1813-2013.”
Organitzen: Confraria de Sant Magí. Associació Setge de Tarragona 1811. Projecte Tarragona 1800. Col·laboren: Diputació de Tarragona. Museu Nacional Arqueològic de Tarragona i Museu d’Història de Tarragona.

El passat Dijous 1 d’agost. A les 19,30 h. Sala d’actes Municipal, va tenir lloc la Conferència: “EL SETGE DE TARRAGONA DE 1811”, a càrrec de Francesc Murillo Galimany llicenciat amb grau en Història.
(Aquesta conferència estava programada pel 20 de Juny i va tenir que ser ajornada.) Fotos de: Pere Manuel Llorens.

El passat dia 28 de juny , Divendres, a les 8 del vespre, Organitzat per l’ Ajuntament de Tarragona i l’Associació “Setge de Tarragona 1811”, amb la col·laboració de l’Associació “Projecte Tarragona 1800” i AAVV de l’Oliva va tindré lloc l'Ofrena floral de les Entitats i Institucions Tarragonines davant el monument als herois, a la Rambla. Tot seguit va tindré lloc la timbalada popular fins al pla de la Seu. A les escales es van dipositar les espelmes, i es va fer una ofrena floral sota la placa que commemora els fets i tot seguit el Toc de difunts dels campaners de la Catedral. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

El passat dia 27 de juny , dijous. Va tenir lloc la presentació a l'Ajuntament de Tarragona del llibre “El general Contreras y el sitio de Tarragona”, de D. Juan Gómez Díaz, a càrrec de D. Julián Sánchez Casas, alcalde de Lillo (Toledo) ciutat natal de Contreras. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

El passat dia 13 de Juny, al Saló d'actes de l'Ajuntament va tenir lloc la conferència de la Dra. María Dolores Gimeno, professora de la URV i sota el Títol: “El general Contreras, defensor de Tarragona”. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

El passat dia 29 de maig , dimecres. A les 8 del vespre, va tenir lloc l'Ofrena floral conjunta de l’Associació i l’AAVV de la Oliva als defensors del Fortí i que es va fer a la plaça de l’Oliva. Fotos de: Pere Manuel Llorens.

ASSEMBLEA ANUAL DE L'ASSOCIACIÓ DEL SETGE DE TARRAGONA 1811

Per indicació del President, em plau de CONVOCAR-VOS a l'Assemblea anual de l'Entitat, que se celebrarà a la seva seu (casa Balcells del Pla de la Seu) el proper dimarts dia 12 del mes corrent a les 19 hores en primera i segona convocatòries, segons l'ordre del dia següent:

1.- Paraules de benvinguda del president.
2.- Aprovació, si s'escau, de l'acta de l'Assemblea anterior.
3.- Lectura i aprovació, si s'escau, de la Memòria de l'exercici 2012.
4.- Lectura i aprovació, si s'escau, de l'estat de comptes.
5.- Proposta d'activitats que presenta la Junta.
6.- Propostes d'activitats que poden presentar els socis i les sòcies.
7.- Precs i preguntes.

Com sabeu, a efectes d'estalviar-nos les comissions bancàries, no tenim obert cap compte corrent. Així, aprofitaríem la vostra presència per "cobrar-vos" la quota de 20 euros del 2013. Us preguem que si sabeu d'algú que no pot venir, que li en demaneu i ens la feu també efectiva.

Joan-Maria Maixé i Ceballos

Secretari

El propassat diumenge 11 de novembre va tenir lloc la caminada popular als fortins del primer cinturó defensiu de la ciutat durant el setge de 1811.
Un centenar de persones hi van participar.
Aquest acte es va fer, com a col·laboració amb l'Associació "projecte Tarragona 1800", a la mostra Tarragona 1800, entre bicentenaris.
Es van visitar els fortins de l'Oliva, del Llorito i dels Ermitants.

El passat dijous 28 de juny de 2012,va ser l'acte principal en record de les víctimes del Setge de Tarragona l'any 1811.

Enguany vam pujar, per primer cop, pel carrer de l'Assalt de 1811. Minuts s'havia fet l'ofrena floral al Monument dels Herois a la Rambla Nova i els corresponents parlaments protocolaris.

Agrair a tota la gent que ens ha ajudat des de fora (Associació projecte 1800, Associació de veins de l'Oliva, Confraries de Setmana santa, Relacions Ciutadanes de l'Ajuntament, brigada municipal...).

Va ser tot un èxit el lliurament de corones de llorer i rams de flors per part d'Institucions i Entitats tarragonines. Les espelmes van estar els 3 dies a les Escales del Pla de la Seu (corresponents als que van estar els francesos de pillatge, destrucció i carnatge).

El mocadors realitzats enguany van ser molt ben rebuts, tant pels timbalers com per el públic en general.

Les fotos són de Pere Manuel Llorens.

El passat dimecres 27 de juny de 2012, a la Capella del Santíssim de la Catedral de Tarragona oficiada per l'Arquebisbe en honor a tots els/les que perdren la vida i/o patiren les conseqüències de l'assalt de les tropes napoleòniques.

Va ser un acte íntim però molt entranyable. Els Cor i Orquesta de la Catedral ens acompanyà durant l'acte.

L'Arquebisbe estava acompanyat per Rector de la Parròquia de Santa Maria de la Catedral, representants del Cabilde, l'organista de la Catedral i el secretari de l'Arquebisbat.

Document Annexe la homilia de Monsenyor Dr. Jaume Pujol Balcells, Arquebisbe metropolità de Tarragona i primat , pel seu valor testimonial i històric podeu llegir.

Les fotos són de Carles Micó.

El passat dijous 14 de juny de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament, va ser realitzada la darrera conferència impartida magistralment (com a bon professor que ha estat de la URV) per l'amic Dr. Josep Maria Sabaté Bosch sota el títol "L'Església de Tarragona el 1811".

Entre altres coses, i després de fer una mica de resum històric de l'Esglèsia tarraconense, marcà que:

Segons Antonio de Magriñá, la Tarragona del 1800 “ era un gran convento, una gran fortaleza y un Museo arqueológico viviente. La fe y el recuerdo del pasado estaban hermanados. Dios, el rey y la Historia eran la trinidad que imperaba en ella ”. (sic).

Més enllà de la Catedral metropolitana i primada amb el seu Arquebisbe, 8 dignitats, 18 canonges, 3 capellans, 54 beneficiats, 21 ordenats de patrimoni, 32 ordenats de menors, els seminaristes i d'altres institucions afins - les encarregades de les recluses, la gent vinculada al Hospital de sant Pau i santa Tecla, els de la casa d'orfes, etc. -, com a gran convent, només cal veure el llistat de les diferent ordes regulars masculines i femenines amb seu a la ciutat: dominics (25), franciscans (45), agustins(19), trinitaris (14), mercedaris (13), caputxins (32), carmelites (H) descalços (35), clarisses (39), dominiques (25), ensenyança (39), carmelites (D)descalces (24) , i llocs de culte des de les capelles de sant Pau i de sant Magí a la part alta, l'església de sant Llorenç, la de sant Miquel del Pla, o Natzaret a la plaça del Rei, fins a sant Miquel del Port al barri de la marina...

... Per la trona, cada diumenge en la missa “ pro populo ” es llegien, a part de les pastorals de l'arquebisbe, les ordres que arribaven del Estat, gairebé sempre amb les recomanacions de l'autoritat eclesiàstica, d'aquí que amb tota aquesta documentació podem anar seguint no sols el pensament i la ideologia de cada moment, sinó i també l'evolució del moment històric corresponent. ..
I així anà esgotant el "seu temps" i, malgrat que ja va avisar, va demanar les oportunes excuses per haver-se "passat" i tot.

Fotos de Pere M. Llorens

El passat dijous 7 de juny de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament va tindré lloc la segona conferència del cicle, que va ser realitzada per l'arqueòleg municipal Sr. Joan Menchón Bes, amb el títol de:" LES FORTIFICACIONS DE TARRAGONA I LA GUERRA DEL FRANCÈS". Cal dir-vos que ha estat magistral, molt ben preparada i que ens ha mostrat com van anar les defenses de la ciutat des dels seus inicis fins la guerra del francès, les quals no van servir per soportar el setge de un mes i mig ni l'assalt de 20 mil homes de l'exèrcit imperial, de la mateixa manera que tampoc ho feren abans durants els distints assalts de les confrontacions anteriors. El francesos van entrar per la Marina (la zona menys protegida) i van arrassar... I quan van marxar, per Sant Magí del 1813, van derruir tot el que van poder. Tarragona, com sempre, no va aprendre dels errors del passat...

La sala, quasi plena, podem repetir que l'èxit de les conferències és notori, com podeu veure en les fotos.

El passat dijous 31 de maig de 2012 a la Sala d'Actes de l'Ajuntament era pràcticament plena. La primera conferència del cicle ha estat realitzada magistralment pel Dr. Antoni-Maria Jordà Fernández, amb el títol de: "DUES CIUTATS ASSETJADES I UNA CONSTITUCIÓ: TARRAGONA I CÀDIS 1811 – 1812". El catedràtic d'història del dret i de les institucions de la URV, ha donat entrada al propi cicle amb una exposició molt aclaridora de com van anar les coses a Càdis mentre, assetjada com estava, els diputats espanyols van "inventar-se" la primera Constitució de l'Estat, de com era aquest document, que ha significat durant aqusts dos-cents anys, de quin paper van jugar els dos representants tarragonins i la comparació entre el setge gadità i el de Tarragona.

Tarragona segueix recordant i homenatjant als herois del Setge de 1.811.- Publicat el 31/05/2012 per Tot Tarragona

Tarragona recordarà de nou el setge de 1811 amb una multitudinària desfilada de timbalers i espelmes.- Publicat el 31/05/2012 per Redacció Tarragona Ràdio